Město má urbanistickou studii pro stavbu obchvatu

05.12.2024

V souvislosti s událostmi, které v současné době jitří emoce zvláště v některých kruzích místních občanů, tedy s plánovanými změnami na zdejší skládce, vyvstává stále vážněji otázka dopravní zátěže. Pokud by došlo k rozšíření skládky, jak se tato situace dotkne vytížení komunikací ve městě? Obavy jsou samozřejmě oprávněné a vedení města situaci aktivně řeší ve spolupráci se Středočeským krajem.

Již v dohodě, kterou podepsalo město s vedením společnosti AVE CZ, provozující v Čáslavi tolik diskutovanou skládku, se jednoznačně hovoří o nezbytnosti odklonění dopravy, související s navážením materiálu do jejího areálu. V první fázi plánovaného rozšíření provozu se hovoří o provizorní neveřejné komunikaci. Jako nepřekročitelnou podmínku pro etapy další pak město určilo vybudování další části obchvatu města. Ten z čáslavských ulic odkloní nejen nákladní automobily mířící do areálu AVE CZ, ale také značnou část osobní a další nákladní dopravy jiných společností.

„Jedním z negativ, které se pojí k rozšíření skládky, je doprava. Již dnes si na stále se zvyšující provoz stěžují například obyvatelé ulice Na Bělišti. I když si uvědomíme, že dopravní vytížení komunikací narůstá každoročně přirozeně se zvyšující se mobilitou obyvatel, nelze takovou zátěž přehlížet. Proto je součástí mnoha podmínek, stanovených společnosti AVE pro možnost dalšího provozování skládky v následujících etapách, právě odklon dopravy z města,“ konstatoval starosta města Ing. Jaromír Strnad.

O jakém časovém horizontu přitom hovoříme? Uvedená neveřejná komunikace, která propojí příjezdovou komunikaci od Kalabousku k městu přímo se skládkou, je podmínkou pro návoz materiálu v první fázi rozšiřování skládky. Nyní již vybudovaná vana by podle předpokladů měla sloužit dalších pět až šest let. Pro její zavážení musí ale frma nejprve získat takzvané integrované povolení, které stanoví podmínky provozu této části areálu tak, aby bylo co nejméně dotčeno životní prostředí.

V dalších fázích, kdy se jedná o 1,5 milionu metrů krychlových, již platí podmínka hotového obchvatu. Na jeho výstavbu je tedy čas přibližně oněch pět let, což odpovídá minimální době potřebné pro takovou stavbu včetně její přípravy. Je třeba připomenout, že v tomto případě nebude investorem město, ale vlastník a provozovatel komunikací tohoto stupně, tedy Středočeský kraj.

„V současné době již byly zahájeny přípravné práce na budoucí výstavbu obchvatu. Podmínkou je schválení 6. změny územního plánu, v níž je s obchvatem počítáno. Po tomto kroku již bude moct přijít na řadu výkup potřebných pozemků od současných majitelů,“ vysvětlil starosta města.

Další část obchvatu podle již vypracované studie významně změní dopravní situaci ve městě a jeho okolí. Centru Čáslavi přinese uklidnění provozu, v úseku mezi Církvicí a naším městem si budeme muset zvyknout na nové umístění křižovatek a přibude dokonce jeden železniční nadjezd.

Tedy: Představme si, že přijíždíme do Čáslavi ze směru od Kutné Hory. Pak křižovatka, na které v současné době sjíždíme ke Kalabousku, bude znefunkčněna (a) stejně jako navazující železniční přejezd (b) a automobily budou pokračovat dále až téměř ke křižovatce u hřbitova. Ještě před ní odbočí doprava (c) na novou komunikaci a železniční trať překonají díky plánovanému nadjezdu (A). Křížení silnic mezi Čáslaví a Kalabouskem (po které nyní přijíždíme na Budín) a nového obchvatu (B) studie řeší moderním kruhovým objezdem z důvodu plynulosti a bezpečnosti provozu. Následovat bude křížení s ulicí Nazaret (již za obydlenou zónou) (C), odbočka k areálu skládky a vyloučen není ani sjezd ke Koželuhům D), tedy na opačnou stranu. Ukončení obchvatu do ulice Táborské (za koncem města) (d) bude řešeno opět kruhovým objezdem.

Jak je zřejmé, nový obchvat města logicky využijí jak automobily přijíždějící na skládku, tak ale i všichni ostatní motoristé, kteří v současné době musí vjet do Čáslavi ulicí Pražskou až na kruhový objezd „Ostrý roh“ a následně pokračují ulicemi Tylovou, Na Bělišti a Táborskou ven z města. Věřme proto, že se ve spolupráci s krajem podaří tuto stavbu zrealizovat co nejdříve a ulevit tak Čáslavi od zbytečné tranzitní dopravy.

TZ RM (zn)

 studie astudie b červenástudei c červenástudie A

studie Bstudie Cstudie Dstudie d červená