O čem hovoří dohoda s AVE?

09.11.2023

Celodenní monitoring, odklon dopravy i zaručená výše poplatků

V poslední době se na sociálních sítích začalo diskutovat o obsahu dohody se společností AVE CZ. Je třeba upozornit, že se rozhodně nejedná o žádnou nevypověditelnou dohodu v případě, kdy by se město rozhodlo například využívat v oblasti odpadového hospodářství služeb jiné společnosti nebo se rozhodlo jít vlastní cestou. Ani v takovém případě by nepřišly žádné sankce. Zmiňovaná dohoda v podstatě nahrazuje dohodu bývalou, uzavřenou již v roce 2012, která tímto pozbyla platnost. O čem tedy dohoda hovoří? Jde hlavně o podmínky, které musí zmiňovaná společnost splnit před tím, než bude město ochotno akceptovat další EIA. Stanovené podmínky byly představeny a schváleny na zasedání zastupitelstva města v dubnu letošního roku, byly dokonce projednávány i na neveřejném pracovním zasedání zastupitelů. Především jde o nutnost vybudování takové komunikace, která odkloní provoz nákladních automobilů z ulic města a tím uleví nejen od provozu souvisejícího se skládkou, ale i od ostatních průjezdů dalších nákladních aut městem. Jedná se o podmínku zřízení účelové komunikace pro možnost první etapy rozšíření o 500 tisíc kubíků a plnohodnotný obchvat města pro zbylou kapacitu plánovaného rozšíření skládky. Každým dalším 500 tisícům kubíků bude přitom muset předcházet nové integrované povolení. Z dalších podmínek, které ze smlouvy vyplývají, je možné jmenovat každoroční příspěvek 5 000 000 Kč pro zdejší nemocnici a 400 000 Kč na sportovní aktivity ve městě. U vjezdu do areálu skládky bude umístěna kamera, která bude 24 hodin denně monitorovat provoz v daných místech a přenos z ní bude veřejně dostupný na webových stránkách zřizovaných městem. Společnost AVE CZ bude zároveň povinna poskytovat městu nejen roční, ale i měsíční zprávy o navážených odpadech, jejich využití nebo uložení, a to samozřejmě včetně těch, které spadají do kategorie nebezpečných. Město bude také pravidelně získávat protokoly o kontrolách, které na skládce proběhnou. Jak plyne ze smlouvy, společnost provozující skládku nejpozději v roce 2025 začne s budováním biokoridoru na jižním a západním okraji skládky. Součástí dohody je také minimální výše poplatků odváděných ročně městu. Do roku 2030 půjde o nejméně 30 milionů korun ročně (a to i v případě, že by ze zákona měly být vzhledem k menším návozům poplatky nižší), po roce 2030 se má jednat o minimálně 16 milionů korun ročně, přičemž se počítá s výrazným omezením ročního návozu na skládku s ohledem na legislativu. Další část smlouvy pak hovoří o podmínkách přepracování EIA. Město Čáslav v této dohodě deklaruje, že při splnění daných podmínek bude podporovat výstavbu obchvatu města.

TZ RM