Projekty MAP Čáslavsko v plném proudu

06.02.2025

MAP (Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání) je zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzního vzdělávání dětí a žáků do 15 let. Na půdě ORP Čáslav působí od roku 2017. O jeho plánech pro školní rok 2024/2025 se na stránkách letního dvojčísla Čáslavských novin rozepsal manažer a koordinátor Mgr. Norbert Kobela. Začátkem ledna jsme se s ním setkali, abychom si popovídali, v jaké fázi se jednotlivé projekty nachází s přicházejícími pololetními prázdninami. 

 

 

SDÍLENÝ RODILÝ MLUVČÍ, LÉTAJÍCÍ UČITEL

V roce 2019 vlétl do škol na Čáslavsku William Conrad Dakota Eychaner, kterému po čase nikdo neřekl jinak než „Koudy“. Svěží vítr z Kansas City se setkal s pozitivními ohlasy žáků, ale i pedagogů. Když po třech letech Čáslav opustil, školy volaly po pokračovaní projektu. Jejich prosby byly vyslyšeny. MAP sice musel zajistit nového asistenta, ale jak se zdá, opět to byla trefa do černého. „Sedmi školám z okolních obcí, pro které se nám podařilo zajistit finance, od září 2024 s výukou anglického jazyka opět pomáhá rodilý mluvčí. Jmenuje se Scott Kieran Howfield a je to velký sympaťák, který nám spadl z nebe. Asi deset let žije s rodinou v Kutné Hoře. Odpadly nám tak velké administrativní úkony. Shánět někoho s trvalým pobytem v cizině je totiž poměrně složité. Opět se setkáváme s kladnými ohlasy. Dostávají se ke mně informace, že dokonce sami rodiče píšou do škol, že děti chodí domů z hodin se Scottem nadšené. Jedná se o skvělý projekt, který má smysl,“ hodnotí první aktivitu Norbert Kobela. 

 

DIVADELNÍ FESTIVAL

Také projekt, jehož finální výsledek bude moct zhlédnout i veřejnost, není v rámci MAP tom ve čtvrtek 12. 6. v Dusíkově divadle a 14. 6. na Kačině. Tam se letos festival stane součástí Makačína – divadelního maratonu různých dramatických a hudebních žánrů navazujících na tradici klasicistního divadla, které na zámku vybudovala rodina Chotků.“ nováčkem. Základní školy díky vlastní iniciativě opět vytvořily amatérské divadelní soubory a aktuálně pilně nacvičují divadelní hry, které představí na festivalu v Čáslavi a na Kačině. Zapojilo se pět základních škol, dvě z Čáslavi a tři z okolních obcí. Příběh musí mít nějaký vztah k našemu regionu. „Těšit se můžeme například na pověst o vzniku kostelíku Na Lochách nebo příběh o lišce Bystroušce, která pobíhá ve žlebské oboře,“ poodhalil pan Kobela, který dále prozradil konkrétní termíny divadelních festivalů: „Pedagogové se opět statečně zhostili role režisérů a každý soubor má hry skvěle rozpracované. Přesvědčíme se o Kobela také zmínil, že smyslem projektu není v žácích základních škol probudit soutěživost, a řekl, kam se skupiny podívají v rámci exkurzí. „Podotýkám, že se nejedná o poměřování sil mezi jednotlivými školami, jde o pestrou divadelní přehlídku, při které se na jednom jevišti představí například děti ze zdejšího gymnázia nebo ZŠ Husova, která se specializuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Jsem velmi rád, že právě ZŠ Husova do toho šla opět s námi. Rád bych také poděkoval Kláře Fidlerové, která iniciovala možnost spolupráce s hradeckým Divadlem Drak, kde mají děti ze zapojených souborů příležitost účastnit se různých workshopů a prohlubovat svou diváckou zkušenost návštěvami inscenací.“

 

VYVÁŽENÁ INKLUZE, PODPORA NADANÝCH DĚTÍ

Další ze zajímavých aktivit má za cíl vyvážit podporu dětí s oslabením a podporu dětí s nadáním. O služby zkušeného týmu sestaveného z psychologů a dlouholetých ředitelů škol, které mají s touto problematikou zkušenost, projevilo zájem pět základních škol. Podstatou projektu je, aby pedagogové dokázali najít nadané děti, pojmenovali jejich talent a nadále s ním pracovali a rozvíjeli jej. „Zdá se to jako jednoduchá disciplína, ale při náročné práci pedagogů je to v praxi velmi obtížné. Skupina za sebou má již několik celodenních setkání. Jedno bylo například pouze pro učitele a týkalo se toho, jak vůbec nadané dítě identifikovat. Nadané děti se totiž často nacházejí nejen mezi premianty, ale také mezi tichými a nevýraznými, nebo naopak hlučnými a problematickými dětmi. Je dobré přetransformovat myšlení a pochopit, že problémové nebo nevýrazné dítě leckdy potřebují třeba jen jiný přístup. Další setkání už bylo ve třídách, kde probíhaly náslechy v hodinách. Naplánovány jsou dvě exkurze do škol, kde se této činnosti věnují naplno. Koncem ledna proběhlo také setkání pro pedagogy a širokou veřejnost na téma Diferenciace jako cesta k úspěchu každého žáka,“ upřesňuje Norbert Kobela.

 

MODIFO

Pod zkratkou MODIFO se skrývá podpora moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí. Otevřenou skupinu tvoří spektrum různých lidí z okolních škol, které spojuje zájem o moderní výuku. A čím konkrétně se skupina zabývá? „Věnujeme se tématům, jako je třeba robotika, moderní technologie nebo umělá inteligence. Ale také řešíme náměty, jako je badatelská výuka, výuka venku v přírodě nebo vrstevnické učení. Třeba právě s vrstevnickým učením mám skvělé zkušenosti. Když mladším žákům předávají vědomosti žáci starší, děti to berou úplně jinak. Mluví stejným jazykem, lépe chápou a přijímají informace.“ Členové MODIFA vytvářejí dílčí skupiny dalších zájemců z řad učitelů a vyráží čerpat zkušenosti na exkurze. Před Vánocemi se vydali do pardubického centra neformálního vzdělávání SFÉRA. „Je to neuvěřitelné místo, které každému doporučuji navštívit. Jiná skupina zajímající se o rovné příležitosti navštívila nově otevřené středisko výchovné péče v Kutné Hoře. Výlet byl přínosem především pro výchovné poradce. Další exkurze byla navržena pro alternativní směry vzdělávání,“ dodal koordinátor MAP.

 

JN


Místní akční plán rozvoje vzdělávání IV pro SO ORP Čáslav, r. č.: CZ.02.02.XX/00/23_017/0008440