Díky získání dotačních titulů a spolupráci jednotlivých odborů městského úřadu se rozjíždí chod systémů, které občanům ušetří kroky na úřad a ochrání jejich citlivé osobní údaje.
GIS – GEOGRAFICKÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
GIS byl spuštěn během května. V jednotlivých aplikacích soustřeďuje potřebné tematické mapy. Najdete zde například katastrální mapu, ale i územní plán, mapu ÚAP (územně analytických podkladů) a další. Jednotlivé mapy budou zařazeny i pod odbory, pod něž spadají z informačního hlediska (mapu školských zařízení naleznete pod odborem školství, kultury a památkové péče, naopak územní plán pod odborem výstavby a regionálního rozvoje, zeleň ve městě má na starosti odbor správy majetku města, mapu historických objektů pro změnu využije Turistické informační centrum Čáslav). Tyto mapy mají za úkol usnadnit občanům získání prvotních informací před návštěvou budovy úřadu či IC. Na hlavním webu města najdete GIS mapy v sekci Portály (úvodní strana – horní panel s výběrem).
Mapa hřbitovů slouží nejen k evidenci hrobových míst, ale i ke kontrole platnosti smlouvy či údajů o zemřelých, zároveň je možné dodat fotografii hrobu k zařazení do evidence. Pokud tedy například potřebujete znát, kde jsou pohřbeni vaši předci, zjistit si platnost smlouvy či nahlásit případné změny, je možné začít právě touto mapou, než půjdete osobně na úřad. Pověřenou osobou pro pohřebnictví je Zuzana Kolářová, DiS. (Městský úřad Čáslav, sídlo odboru Generála Eliáše 6, tel.: 327 300 116, e-mail: kolarova@meucaslav.cz), která má na starost evidenci hrobových míst, souhlasy s ukládáním, vykopáním/ otevřením nebo rekonstrukcí hrobu a nájemní smlouvy hrobových míst.
Kam jít volit v Čáslavi? Pod jaký volební okrsek spadá vaše bydliště? To vše se dozvíte v GIS mapě (stačí zadat svou adresu a systém vám ukáže, pod kterým číslem se nachází váš volební okrsek a na jaké adrese najdete volební místnost). Mapa je k dispozici i v sekci Radnice – Volby.
Mapa historických leteckých snímků, památek a objektů napomůže turistům, ale i místním občanům s výběrem památek k navštívení či jako tipy na výlety ve městě a okolí pro vaše známé. Mapa je umístěna i v horním hlavním menu na webu informačního centra. Mapa GIS objektů
zase napomůže vyselektovat jen objekty, které návštěvník potřebuje vyhledat, pomocí rozdělení do kategorií (gastro, památky, ubytování, sport a volný čas atd.)
GIS najdete na www.meucaslav.cz v záložce Portály.
PORTÁL OBČANA
Jedná se o službu pro veřejnost, díky které půjde vyřídit nejrůznější životní situace on-line. S vyplněním žádostí pomohou jak inteligentní formuláře, tak návody a průvodce celým procesem. Občané si přes portál vyřeší platbu místních poplatků nebo zařídí osobní doklady. Každý bude mít k dispozici svůj osobní účet, díky němuž získá přehled o minulých i budoucích závazcích k městu. E-mailem je navíc zasíláno automatické upozornění na blížící se dobu splatnosti. Už se tedy nestane, že někdo zapomene uhradit částku například za komunální odpad nebo za svého čtyřnohého miláčka. Většinu záležitostí tak občané vyřeší z pohodlí domova a nebudou muset osobně na úřad. Součástí Portálu občana bude také platební brána, která umožní rychlou on-line platbu přes QR kód nebo platební kartu jako v klasických e-shopech. Lidé se tím pádem nebudou muset přihlašovat do svého internetového bankovnictví. Portál bude spuštěn v následujících týdnech.
ELEKTRONICKÉ INFORMAČNÍ PANELY
Elektronické informační panely byly pořízeny v souvislosti s digitalizací státní správy. Montáž dvou nových přístrojů „v aleji“ naproti infocentru a před vlakovým nádražím proběhla 23. února letošního roku. V obou případech je frekventovanost nejen místních, ale i turistů značná. Dění ve městě vám tak už neunikne, ani pokud nemáte přístup na internet. Věříme, že zkvalitnění a snazší dostupnost služeb občanům jsou důležitým krokem. A co vše zde můžete najít? Je to například elektronická úřední deska, web města, vlakové spoje, kalendář kulturních akcí. Vzhledem k tomu, že je již veřejnosti elektronická úřední deska volně dostupná 24 hodin každý den, dojde ke zrušení fyzické úřední desky. V těchto místech ovšem o důležité informace občané nepřijdou. Na vývěsku se budou vkládat důležité informace o nabídce sociálních bytů nebo rozpočtu, místních poplatcích, atd. Ke zrušení fyzické úřední desky dojde během července.
GIS – geografický informační systém, Portál občana a elektronické úřední desky jsou realizovány v rámci projektu Efektivní a přívětivá správa města Čáslavi, registrační číslo CZ.03.4.74/0.0/0.0/19_109/0016855, spolufinancovaného Evropskou unií z Operačního programu Zaměstnanost.
KYBERNETICKÁ BEZPEČNOST
Vývoj ve světě IT technologií míří nezadržitelně kupředu. To s sebou nese výhody v podobě zjednodušení a zrychlení práce, ale také rizika spojená s hackerskými útoky. Proto musí docházet k posílení kybernetické bezpečnosti IT systémů městského úřadu. Bez nich by byl výrazně ohrožen jeho chod, ale také osobní údaje občanů. Kyberútoky jsou v dnešní době čím dál častější a propracovanější. Nestačí již tedy pořizovat samostatné informační a komunikační systémy, aktualizovat je, rozšiřovat apod. Proto od května loňského roku dochází ke zvýšení bezpečnosti komunikačních sítí, zavedení systému sběru a vyhodnocování kybernetických bezpečnostních událostí a ke zlepšení úrovně dostupnosti informací ve městě.
Město Čáslav na tento projekt získalo dotaci v rámci projektů 4. výzvy k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu 2021–2027 KYBERNETICKÁ BEZPEČNOST – SC 1.1 (PR) na projekt s názvem Zvýšení kybernetické bezpečnosti města Čáslav. Konec realizace projektu je naplánován na červen roku 2025.
JN, MJ